تبلیغات
شـگفتـی های قــرآن - تفسیر : ألْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
شـگفتـی های قــرآن
* آدمها چه راحت با جابجایی یک نقطه از خدا ، جدا میشوند*
 

ألْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (2)

سپاس و ستایش مخصوص خداوندی است كه پروردگار جهانیان است .

نكته ها

* افزون بر سوره حمد ،‌ چهار سوره أنعام ، كهف ،‌سبأ و فاطر نیز با «‌ الحمدالله »‌ آغاز شده اند .

* مفهوم «‌حمد»‌تركیبی از مفهوم مدح و شكر است . انسان در برابر جمال و كمال و زیبایی دیگران ،‌ زبان به ستایش آنان و در برابر نعمت و خدمت و احسان دیگران ،‌زبان به سپاس از آنان می گشاید. خداوند متعال به دلیل كمال و جمالش ، شایسته ستایش و به دلیل احسان ها و نعمت هایش لایق شكرگذاری است  .

* «‌رَبّ »‌ به كسی گفته می شود كه هم مالك و صاحب چیزی است و هم در رشد و پرورش آن نقش دارد . خداوند هم صاحب حقیقی عالم است و هم مدبر و پروردگار آن ؛‌ بنابراین هستی در مسیری كه خداوند معین كرده ،‌ هدایت می شود .

* خداوند ،‌ نه تنها پروردگار انسان ها ،‌ بلكه پروردگار همه جهانیان است . چنان كه موسی (ع) در مقام معرفی خداوند فرمود :‌« ربنّا الّذی اعطی كل شی ء خلقه ثم هدی »‌1 ؛‌پروردگار ما همه موجودات را نعمت وجود بخشیده و سپس به راه كمالش هدایت نموده است .

* تمام هستی ،‌ تنها یك پروردگار دارد و آن چه در جهالیت و در میان بعضی از ملت ها رایج بوده اعتقاد داشتند كه برای هر نوع از پدیده ها خدایی است و آن را مدبر و رب النوع آن می پنداشتند ، باطل است .

پیام ها

1- سپاس و ستایش از دیگران ،‌ ما را از یاد او غافل نكند كه سپاس واقعی از آن اوست : «‌ الحمدالله »‌ :

2- همه هستی زیباست و تدبیر هستی نیكوست (‌حمد برای زیبایی و نیكویی به كار می رود)‌: «‌ الحمدالله »‌؛

3- دلیل ستایش ما ، پروردگاری اوست :‌«‌ الحمدالله رب العالمین »‌ ؛

4- رابطه خداوند با مخلوقات ،‌ رابطه دائمی و تنگاتنگ است (‌نقاش و بنا هنر خود را عرضه می كنند و می روند ، ولی مربی باید هر لحظه نظارت داشته باشد )‌: «‌رب العالمین »‌ 

4- رابطه خداوند با مخلوقات ،‌ رابطه دائمی و تنگاتنگ است (‌نقاش و بنا هنر خود را عرضه می كنند و می روند ، ولی مربی باید هر لحظه نظارت داشته باشد )‌: «‌رب العالمین »‌ ؛

5- همه هستی ، تحت تربیت یك خداوند است : «‌رب العالمین »‌ ؛

6- هستی ،‌ رشد دارد ،‌نه آنكه ساكن و راكد باشد : «‌رب العالمین »‌ ؛

7- خداوند ،‌ انسان ها را با راهنمایی انبیا تربیت می كند (‌تربیت تشریعی )‌ و جمادات و نباتات و حیوانات را رشد و پرورش می دهد (‌تربیت تكوینی)‌ : «‌رب العالمین »‌ ؛

-------------------------------------------------------------------------

1- طه (20)‌ :‌50 .



 
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : امیر صدرراد

آرشیو مطالب وبلاگ
قرآن و علم (1)
عجایب قرآن (2)
احكام قـــرآن (1)
تفسیر قــرآن (سوره های قرآن ) (8)
شناخت قرآن (2)
خدمات وبلاگ (2)
اهمیت قــرآن (3)
مهجوریت قرآن (1)
پخش نــوحـه آنلاین (1)
شگفتی های قرآن (5)
سوره های گروهی (1)
بــازی های قــرآنی (1)
دسته بندی سوره ها (1)
راه های شناخت قرآن (1)
قرآن به زبان انگلیسی (1)
قرآن از نگاه دانشمندان (1)
قــرآن از نگاه پیامبر (ص) (1)
چرا قرآن به عربی است؟ (1)
تفاوت قرآن با دیگر كتاب ها (1)
معرفی كتاب تفسیر قــرآن (1)
قرآن از نگاه حضرت علی (ع) (1)
عكس های بسیار زیبا از قــرآن (2)
تـرتیب نزول سوره های قــــرآن (2)
نــرم افــزار قــرآن برای کامـپیوتــر (4)
پیدا كردن سریع سوره ها در قــرآن (1)
نـرم افزار قــرآن به زبــان انگلیسی (2)
اقسام سوره از نظر كوتاهی و بلندی (1)
ترتیب نام سوره های قــرآن به شعــر (1)
دانلود نرم افزار های قرآن برای موبایل (2)
اطلاعاتی در مورد آغاز و پایان سوره ها (1)
اطلاعات بسیار زیبا در مورد چندی از سوره ها (1)
عدد 19 و رابطه آن با قـــرآن ( اعجاز آماری در قــرآن ) (1)
سوره شناسی ( اطلاعات عمومی در مورد سوره ها ) (1)

نویسندگان
نظرسنجی
از این وبلاگ چقدر رضایت دارید؟








آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :